Podsumowanie #PrintOnWebinAir2

II edycja #PrintOnWebinAir. Kierunki rozwoju, trendy oraz wyzwania jakie stoją przed branżą poligraficzną.

Polskie Stowarzyszenie Sitodruku i Druku Cyfrowego zorganizowało z początkiem lutego (4.02.2021) drugą już edycję #PrintOnWebinAir. Pierwsze spotkanie online odbyło się z końcem listopada i jego celem była prezentacja rozwiązań mogących pomóc odnaleźć się drukarniom w nowej rzeczywistości.

#PrintOnWebinAir to kolejny projekt, będący realizacją celów statutowych Stowarzyszenia. Podstawowym zadaniem PSSiDC jest szeroko rozumiana współpraca i wzajemna pomoc w obrębie działalności członków. Stowarzyszenie łączy społeczność zainteresowaną drukiem cyfrowym i sitodrukiem, ukazuje trendy i tendencje rynkowe, wskazuje problemy w branży, analizuje i pokazuje najlepsze rozwiązania, a także realizuje program promocji i rozwoju polskiego przemysłu sitodrukowego i druku cyfrowego m.in. poprzez organizowanie szkoleń i seminariów. Od 1997 roku Polskie Stowarzyszenie Sitodruku i Druku cyfrowego należy do europejskiej federacji FESPA. Pozwala to na utrzymywanie światowych kontaktów z przedstawicielami branżowymi, pozyskiwanie wiedzy oraz promowanie polskiego sitodruku i druku cyfrowego na arenie międzynarodowej.

Jak poinformował Jacek Stencel, Prezes Stowarzyszenia: „Nasza pierwsza wideokonferencja spotkała się z dużym zainteresowaniem, dlatego też, za prośbą Uczestników, zdecydowaliśmy o drugiej edycji, która była nie tylko kontynuacją omówienia sytuacji na rynku w obliczu zachodzących zmian, ale poruszaliśmy tematy ważne dla przyszłości rynku poligraficznego”.

Joanna Zjawin, Dyrektor Stowarzyszenia, dodała: „Początek roku 2021 jest dobrą okazją do tego, aby ponownie spotkać się i porozmawiać w szerszym gronie
o kierunkach rozwoju, trendach jakie będą panować na rynku oraz o tym jakie wyzwania stoją przed naszą branżą
”.

Kreowanie branży poligraficznej.

Druga edycja #PrintOn WebinAir była podzielona na dwa bloki, w pierwszym wystąpiło czterech prelegentów, natomiast drugi blok był panelem dyskusyjnym przedstawicieli prasy branżowej.

Dominik Borkowski z Sico Polska podzielił się w swojej prezentacji doświadczeniami swoich klientów, którzy dzięki zastosowaniu technologii sublimacji mogą szybko reagować na zachodzące zmiany na rynku. Jedną z największych zalet metody sublimacyjnej jest możliwość zastosowania jej na ogromniej liczbie podłoży. Dlatego też na początku pandemii firmy mogły produkować potrzebne produkty tj. maski, parawany i chociaż rynek bardzo szybko się nasycił, to technologia druku sublimacyjnego bardzo szybko sprawdziła się w lockdownie, który przyczynił się do rozwoju branży home decor. Brak wyjść i ciągłe przebywanie w określonych miejscach sprawiło, iż wszyscy chętnie zaczęli przemieniać przestrzeń wewnątrz biur czy domów, a także wszelkie przestrzenie zewnętrzne- ogrodowe, w których sublimacja również świetnie się sprawdza. Dodatkowo mocno rozwinęła się nowa branża home staging, czyli przygotowanie obiektów do sprzedaży lub wynajęcia, gdzie w łatwy sposób można świetnie ozdobić zadrukowanymi materiałami powierzchnie, co w ponad 30% wpływa na zainteresowanie nabywców. Potwierdza się zatem stwierdzenie, iż druk sublimacyjny bez wątpienia można uznawać za technologię poligraficzną na miarę współczesnych potrzeb.

Dr Jakub Tomczak z Uniwersytetu Warszawskiego, którego praca naukowa skupia się wokół budowania trwałej współpracy nauki i biznesu przybliżył temat innowacji i innowacyjności w przedsiębiorstwach, które są szansą na rozwój. Prelegent podał szereg przykładów oraz wskazał właścicielom wytyczne do tego jak można wykorzystać innowacje w branży poligraficznej oraz na co powinniśmy zwrócić uwagę startując w konkursach czy dotacjach.

Z kolei Andrzej Dzidt, współwłaściciel z firmy Jetpol.pl Artur Szunejko Andrzej Dzidt, podzielił się swoimi przemyśleniami, które miały skłonić Uczestników do działania. Po pandemicznym roku, wszyscy wiedzą już, że przyszłości nie da się przewidzieć, ale czy nie najlepszym „sposobem na przewidzenie przyszłości jest tworzenie jej”?  Prelegent w świetny sposób przedstawił propozycję rozwoju dla drukarń oraz podkreślił, że to co zrobimy teraz, czyli jak drukarnie zainwestują swój czas oraz kapitał, będzie miało efekt w bliższej oraz dalszej przyszłości, a inwestując w nowe obszary oraz zdobywając wiedzę poszerzamy swoje horyzonty oraz zdobywamy rynek.

Z niesamowitym zainteresowaniem spotkało się wystąpienie Marka Ślibody, który jest założycielem i współwłaścicielem firmy Marco. Wieloletni teoretyk i praktyk organizacji oraz zarządzania, wizjoner i propagator społecznej odpowiedzialności biznesu, który konsekwentnie wprowadza autorski sposób zarządzania przedsiębiorstwem, podzielił się doświadczeniami o tym jak świadomy zespół Marco, zbudował sobie własną tarczę antykryzysową i pomimo pandemii wdrożone działania spowodowały rozwój firmy. Przyznane liczne nagrody m.in. od prezydenta RP
w kategorii Odpowiedzialny Biznes są dowodem na to, że firmy takie jak Marco stają się wzorem zmian zachodzących w sferze gospodarczej i mentalności społeczeństwa.

Inspirujące dyskusje.

W drugiej części webinaru, wzięli udział przedstawiciele prasy branżowej, którzy uczestniczyli w dyskusji nt. kierunków rozwoju i wzywań stojących przed branżą poligraficzną. Było to pierwsze tego typu spotkanie, w którym patroni medialni nad danym wydarzeniem, wzięli czynny udział w programie dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i prognozami. O tym jakie perspektywy są widoczne dla druku
w branży marketingowej oraz eventowej opowiedział Robert Załupski z OOH Magazine. Blanka Zapalska z Magazynu Poligrafika podzieliła się informacjami na temat zmian i trendów panujących wśród firm drukujących na tekstyliach. Jolanta Ziemniak-Ronke ukazała na podstawie raportów jakie kierunki rozwoju przewiduje branża druku etykiet i opakowań. Natomiast Mirosław Pawliński podkreślił, iż niewątpliwie Świat się zmienia, zamiany zachodzą na naszych oczach i jesteśmy ich częścią. Wąska specjalizacja w drukarniach do segmentów, w których dane przedsiębiorstwo sobie najlepiej radzi od strony ekonomicznej, wdrożenie optymalizacji i automatyzacja dają szanse drukarniom na zdobycie przewagi na rynku.
Druga edycja #PrintOnWebinAir spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem. Uczestnicy w swoich komentarzach na czacie oraz w późniejszych meilach do Stowarzyszenia określili webinar jako ciekawy, pełen wiedzy, inspirujący i skłaniający do refleksji. Co z kolei dowodzi, iż intencja Organizatorów była słuszna i na prośby Gości wydarzenia, PSSiDC rozważa cykl częstszych spotkań.

Zapisz się na newsletter