Kolory roku 2021

Amerykański Instytut Pantone od 1963 roku specjalizujący się w systematyce barw od dwóch dekad ogłasza kolor roku. Kolorem 2020 był klasyczny niebieski, w poprzednich latach wybierano koral (living coral), soczystą zieleń, fiolet (ultraviolet). Kolor roku ustalany jest w drodze długiego i przemyślanego procesu, który uwzględnia styl życia i trendy branżowe. Eksperci instytutu podkreślają, że zazwyczaj trendy, które widzimy w kolorze, odzwierciedlają duże trendy makro, które mają miejsce w kulturze. Dlatego też co roku na ogłoszenie koloru czeka wiele branż, w tym oczywiście poligraficzna.

Pandemia wstrząsnęła światem i od wielu miesięcy determinuje niemal wszystkie dziedziny naszego życia, dlatego na rok 2021 wybrano dwa kolory. Grono ekspertów od trendów kolorystycznych uznało, że pierwsza barwa to odcień szarego o nazwie Ultimate Gray, a druga to cytrynowożółty o nazwie Illuminating.

Szarość pokazuje w jakich trudnych warunkach znaleźliśmy się wobec pandemii. Jednak z drugiej strony szarość przywodzi na myśl ciche skały, kamienie – coś co stawia opór upływającemu czasowi, symbolizuje moc i siłę. Cytrynowy odcień żółtego symbolizuje jasną, świeżą, nową, pozytywną energię. To kolor nadziei na to, że po burzy pojawi się słońce. Pozwala optymistycznie spojrzeć w przyszłość.

Jak zauważa Laurie Pressman, wiceprezes Instytutu, w tym roku chodziło o wspólnotę: „Od sposobu, w jaki się socjalizujemy i podróżujemy, do sposobu, w jaki zmieniliśmy nasze myślenie. Zmieniamy sposób myślenia z ilościowego na jakościowy, dostosowując się od szybkiego tempa życia do powolnego życia, przyjmując podejście lokalne ponad globalne.  Jedyną rzeczą, która stała się dla nas oczywiście zrozumiała, było pogłębienie przez pokolenia zrozumienia, jak bardzo potrzebujemy siebie nawzajem i że to właśnie nasza więź z innymi ludźmi daje nam odwagę i nadzieję” – wyjaśnia Pressman.

Abstrahując od symboliki i głębszego przesłania trzeba przyznać, że na duet stonowanej szarości i energetycznej żółci patrzy się wyjątkowo przyjemnie. Te z pozoru dwa odległe i niezależne od siebie odcienie razem prezentują się atrakcyjnie. Wszystko wskazuje na to, że to wyjątkowo dobrze dobrana para. Czego możemy się zatem spodziewać po tym wyborze?
Z pewnością ten związek szybko zagości w świecie mody, wnętrz, reklamy i designu.

© Pantone

Zapisz się na newsletter